keyboard_arrow_up
keyboard_arrow_down
keyboard_arrow_left
keyboard_arrow_right

Location! Location! Location!

Location er et av de viktigste konkurransefortrinnene en bedrift kan ha, men location er i dag så mye mer enn bare en god plassering i gågata! Med dagens teknologi kan du være tilgjengelig for kundene både hjemme, på hytta og i gågata samtidig...

Location er et av de viktigste konkurransefortrinnene en bedrift kan ha, men location er i dag så mye mer enn bare en god plassering i gågata! Med dagens teknologi kan du være tilgjengelig for kundene både hjemme, på hytta og i gågata samtidig. Du kan være tilgjengelig til enhver tid på telefonen som kunde alltid bærer med seg i lomma!

Når jeg holder kurs eller foredrag om webutvikling og online-marketing liker jeg å bruke en hotell metafor for å beskrive hvordan de forskjellige leddene i en markedsføringsstrategi henger sammen. I de aller fleste tilfeller er det nemlig sånn at en god markedsføringsstrategi starter med en godt utviklet nettside! Det er dette vi skal se nærmere på i de neste innleggene: 

Har du dette faresignalet på din nettside?
Det første vi må gjøre når vi bygger et hotell er å bygge en solid og trygg grunnmur! Grunnmuren er koden på nettsiden din og alt annet som ligger “bak” designet. Ingen vil besøke et hotell som står og svaier frem og tilbake i vinden med fareskilt i døren. Allikevel er det mange som varsler besøkende med merket “IKKE SIKKER!” i nettleseren når man åpner nettsiden.

Måten nettsiden din er bygget på, og i hvilket system, har også mye å si for hvordan nettsiden din vil gjøre det på Google og andre søkemotorer. Google bruker mange systemer for å kartlegge kvaliteten på informasjonen din, og om nettsiden ikke er lagt opp etter Googles ønsker, vil du flyttes ned på søkemotorene. 

Hvor ville du helst handlet?
Se for deg at du har dratt en tur til utlandet med kjæresten din og det nå er på tide å finne losji for natten. Foran dere står det tre hotell, det ene ser ryddig og fint ut og er lett å få øye på langs veien. Det andre ser gammelt, møkkete og slitent ut, og det tredje ligger plassert bak de to andre hotellene, så det er ikke synlig for deg. Hvilket hotell hadde du valgt?

Nei, det er vel egentlig ingen tvil! Du hadde gått for det ryddige, nye hotellet! Selv om dette kanskje virker svært åpenbart er det nesten alltid den første feilen vi finner hos nye kunder. Vi er alle litt redde for å handle på nett og vi har alle en naturlig skepsis når vi skal gi fra oss kortinformasjon. Derfor er det viktig at nettsiden din utstråler proffe og ryddige forhold!

“Jeg vet at nettsiden er stygg, men det betyr vel ikke så mye?”
Er argumentet vi stort sett får når vi poengterer at nettsiden må oppgraderes, og svaret er “JO!” det betyr masse! En ting er tryggheten og seriøsiteten nettsiden utstråler, en helt annen ting er hvor på søkemotorene du havner. 

Det er viktig å huske at Googles hovedvirke er å gi deg best mulig svar på dine spørsmål, og for å kunne gjøre dette har Google utviklet en hel haug av mekanismer og systemer for å skille mellom bra og dårlig innhold. En av måtene Google gjør dette på, er blant annet ved å se på hvor lenge dine besøkende er på siden din. Dersom dine besøkende hopper rett ut etter 2 sekunder gjør dette at Google ikke ønsker å flytte deg opp på lista. Du blir på mange måter et “dårlig svar” i Googles øyne.

Konklusjon:
Det er altså ikke sånn at en stygg og dårlig produsert nettside ikke er så krise, snarere tvert imot! Det kan være feilen som gjør at resten av din digitale strategi raser sammen.